|
|
| Hvor meget grovfoder kan din hest spise? |
|
|
Godaften HN... Nu er jeg simpelthen blevet så nysgerrig om jeg er en af de få med heste der har fri adgang til grovfoder, hvor de kan konsumere store mængder? Min store Big spiser f.eks mellem 15-20 kg wrap om natten i boks på 13 timer, på fold deler han en 15-20 kg hø balle med lillebror og de har også lidt græs at nippe til... Så kom frisk, hvor meget grovfoder spiser din hest om dagen?? 
*Her skulle der stå noget meget smart og klogt* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest får wrap |
|
|
Hej, Min DV-hoppe får ca. 3 kg wrap på folden og 12 kg wrap i boksen. god jul hilsen Majken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ad lib.... |
|
|
nu tør jeg ikke give ad lib til mine 2 drenge, eller rettere til min unghest. da de går i løsdrift skal jeg tænke på dem begge, min gamle dreng kunne nok sagtens tåle det og kan også selv styre sit indtag. min unghest ville nok nærmere æde sig ihjel  Mine får en balle hø om dagen, ca 15 kg. og 15-20 kg wrap. alt til deling. de har næsten altid lidt hø liggende, men det er så heller ikke super lækkert hø, men sukker fattigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har aldrigt vejet hø eller wrap de får hvad de kan spise, de har fri wrap ude og får så hø når de kommer ind ca kl 18 og wrap igen mellem kl. 23-24. De har næsten altid lidt tilbage om morgen. Men de bliver også redet og er i rimelig hård træning så de kan tåle det uden at blive fede. Har en nordbakker stående som taget lidt rigelig for sig af ude buffeten så hun får hø blandet med frø græs indenfor. Den som spiser mest er min dv plag på 1år hun spiser det dobbelt inde end de andre de kan slet ikke nå at indtage de mængder på en nat  jeg kan regne mit forbrug ud jeg bruger min 50kg wrap og 15 kg hø om dagen på 2 store ponyer, en dv og en dv plag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stråfoder |
|
|
Min unghest får 10 kg hø og 8 kg Wrap i boksen til natten og på folden har de fri adgang til halm. Der er altid lidt hø tilbage i boksen om morgenen. Hun ville sikkert gerne have mere Wrap, men så bliver hun for tyk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slowfeeder... |
|
|
Jeg er for 3 uger siden overgået til wrap ad libitum (dog med analyse og relativ lav sukker/protein) i SMHN-net fra slowfeeding.com. Jeg har en hest og en pony, og de sidste 3 uger har de spist ca. 40 kg i døgnet - nu begynder det langsomt og aftage, og de spiser nu ca. 30-32 kg pr. døgn. De laver intet p.t., og lignede et par tønder de første 3-4-5 dage, men nu har vægten stabiliseret sig, og ponyen er rigtig pæn, den store har taget ca. 15 kg på... Småtingsafdelingen i forhold til det antal kg han har konsumeret !!! Så det kan altså virke at de ikke bliver overfede - de skal bare lige selv opdage at maden "aldrig forsvinder" - uanset hvor meget de æder !!! Jubii - det har givet mig utrolig meget luft (læs tid) ikke at skulle lave de mange net klar til at give hver 3-4 time døgnet rundt !!! Nu får de et kæmpe net på folden med ca. 25 kg i, og andre net i boksen - og der er wrap tilbage fra alle net når jeg skifter dem ud med nye !!! Hilsen Tina
Ejer af Cisco Joy og Sofus !! En verden uden heste - føj for et mareridt !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
...ved ikke præcist hvor mange kg hun spiser, men det er vel omkring 10 kg tør wrap (det er helt tørt da det har lagt spredt ud i en boks) på en nat.
Mvh Nina Nielsen * Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 * og * Kirstine Vårby *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Højgård |
| Dato:  |
23-12-2012 08:14 |
|
Jeg vejer faktisk ikke høet, men de får så de altid har noget i boksene eller på folden. Den store får tørt wrap som den eneste. De vejer mellem 200 - 250kg. Det holder ca ti dage. Ponyerne får alm hø, da et par af dem har lidt svært ved at tåle wrappen, men de får på samme måde som den store. Jeg gir dem 4- 5 gange i døgnet.
SKAL UD OG RIDE.....VIL DU MED?? Det skal jeg så desværre ikke det næste lange stykke tid.... SKAL UD OG MUGE....VIL DU MED??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også store mængder |
|
|
Min quarter vallak er også nærmest som et stort sort hul når det kommer til stråfoder. Jeg har ikke målt det nøjagtigt, men mit bud er, at han æder ca. 25 kg hø i døgnet. Jeg bruger en meget stor rundballe hø til ham og en shetlænder på 14 dage. Shetlænderen får begrænsede mængder af hensyn til huld. Jo der bliver taget fra, må jeg sige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja.... |
|
|
Jeg ikke prøvet at veje det, men jeg bruger en rundballe wrap på 6-7 dage til 2 heste. Og et føl på 9 mdr. Så der er vist ingen der går sultne i seng her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap.. |
|
|
Vores får ca. 15 kg tørt wrap, og de kunne absolut godt spise mere Min unghest får de dér ca. 15 kg i boksen om natten, og der er STØVSUGET om morgenen. Der har han så oveni spist noget halm.. Jeg ved ikke hvor meget han ville æde hvis han fik lov, men jeg ved de ville blive trillefede hvis de fik lov at spise som de ville De spiser i øvrigt græs hele dagen, men det er jo nærmest bare fyld på denne årstid. Vi havde på et tidspunkt en hest i boksro, hvor jeg vejede grovfoderet op. Han fik ad libitum hø i hønet, og han spiste ca. 25 kg hø i døgnet (op mod 30 kg de første dage). Det aftog efter en periode til ca. 20 kg, som det herefter lå ret fast på... Det var en alm. størrelse DV, og han var absolut ikke tyk.
- Cat - Nu som BBH Basisinstruktør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min 8 års dv dreng på 164 spiser 5 kg.(får han mere ligger det bare dagen efter) tørt hø om natten og 1-2 kg. tørt hø på folden, han går på masser af græs 11-12 timer hver dag... Selvom han bliver brugt 5 gange om ugen og krybbefodret består af vitaminer og lidt lucerne, ja så ser han ud som han skal og endda lidt til den gode side  Han er bare MEGET nem at fodre på 
Selv den mindste stjerne lyser.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget.. |
|
|
Mine 2 spiser tilsammen 46 kg wrap i døgnet De går i løsdrift, så ved ikke hvor meget den enkelte spiser De er i perfekt huld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Mine 4 heste plejer at kunne spise en wrapballe på 350 kg på en uges tid. Så det er omkring 12-13 kg om dagen pr hest.  Og der er stortset aldrig spist op om morgen, og heller ikke det som de får på folden bliver spist op. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Rart at se mine ikke er de eneste der tager godt fra  Kom endelig med flere input.. Syntes det er lidt spændende 
*Her skulle der stå noget meget smart og klogt* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap og Hø |
|
|
Min 8 årige dv hoppe får 8 kg wrap , en stor stak hø ,vil tro der er en 8-12 kg ,det er næsten spist om om morgen,hun har vårbyg halm på folden,ude fra ca 9 til 16 hver dag  Hun er spring hest og bliver redet meget i naturen ,hvis hun fik lov ville hun nok spise meget wrap ,tager altid det først 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor meget grovfoder kan din hest spise? |
|
|
Hej, Min varmblod æder ca. i omegnen af 10 kg wrap i døgnet foruden 3 kg krybbefoder, men han har fri wrap og hø og jeg sørger for at han ikke løber tør. Han måtte gerne æde mere, men han er en ældre herre på 20 år med slidt tandsæt. Nogle år tilbage åd min belgier og travhest 1½ af de små baller wrap i døgnet på fri wrap - det var ikke sjovt, da vi nåede foråret og jeg skulle forsøge at slanke dem igen inden græssæsonen og dyrskue - så jeg betakker mig lidt hvad fri wrap angår.. Mvh. AnjaR
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrapwrap |
|
|
mine 3heste, 1 norsk koldblod og 2 welsh cobs, har en bigballe wrap til fri afbenyttelse på folden. Den holder knap 3 uger. Har prøvet med at sætte net på ,em det var ikke en succes. De står dog ikke bare og æder hele dagen ,men går til og fra. De er ude fra kl 8-18. Koldblodet og den ene welsh får så en smule i boksen på gulvet når de kommer ind, og den sidste får et stort net fyldt. Til natten ca kl 22 får de første 2 igen et småmasket hønet fyldt og den sidste får 2 net til natten. De 2 er i godt stand men ikke fede, og den sidste som er en ung welsh cob på 162 er den slanke model som åbenbart stadig ser ud til at vokse... mvh trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fri hø eller |
|
|
Min 4 års har ikke adgang til fri hø/wrap, da vi ikke må det i stalden eller jo, hvis vi køber ekstra ind selv, og det er for dyrt at selv skal ud og købe mere ind, når det koster 1900 kr om måneden  Men han får godt 12 kg i døgnet og 1,5 kg kraftfoder. Han vejer lige knap 400 kg og må godt tage 10 kg på.. Ihhhh.. Jeg savner at have hest i Tyskland hos ham min fjordhoppe stod ved. Overvejer at flytte hest ned til ham bonden igen.. Det kostede 750 kr om måneden og så måtte hesten få alt det hø og wrap den kunne æde.. Jeg har min fjordhest stående i Tyskland sidste vinter og hun fik alt det hun kunne æde (26 kg i døgnet) og hun blev ved med have en stabil vægt på 430 kg og hun er 147 i højden.. Hun blev redet en 1 time hver dag Og gik på fold med en hoppe på hendes alder i 10 timer hver dag..
Sagde Berit:) Den lykkelige ejer af den plette pony Winnitoo  en vallak skal du fortælle en hingst skal du spørge en hoppe skal du diskutere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kan |
|
|
Min kan bestemt ikke tåle fri hø, da den så ville kunne trille, og blive forfangen. Og Ja, det kan de også af hø. Sådan en 7-9 kg, max, ellers efterlader den det simpelthen i boksen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min den store får ca. 15 kg wrap i døgnet i løsdriften - og har derudover altid adgang til både halm og græs (undtaget er dog det her l*rte vejr) Derudover så får han også 3-5 kg hø når jeg strigler og sadler op. Derudover fodrer jeg med - en grovfoder baseret kost - op mod 5 gange i døgnet afhængigt af hans huld og mavens tilstand - han går som hovedregel ikke tom. (Jeg har hesten stående hos mine forældre) Men vi kan simpelthen ikke give ad libitum wrap så tror jeg simpelthen han kunne trille - og han behøver ikke være tyk, det er ikke særlig sundt at være 100 kg for meget som han vejede dengang han vejede mest. Ad libitum - det ville være skønt - men han kunne trille så - og han er forholdsvis nøjsom af racen så skal han ikke have mere at spise end han får nu. Lige nu er han faktisk ved en fin hul - og er ikke for fed... Hvilket jo heller ikke er meningen - i min verden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grovfoder |
|
|
Min knap 3-årige DV på ca. 158 får i boksen om natten 8,5 kg wrap. Der er lavet analyse på, og ved udfodring med mere, får hun for meget protein. Derudover spiser hun, også i boksen om natten, ca. 8 kg wrappet halm. Det er mere vådt og grønt end alm. tør halm, men ikke vådt som ko wrap! På folden spiser hun græs og alm. tør halm, jeg aner ikke hvor meget, men jeg gætter på en god håndfuld kg dagligt  Lige pt. synes jeg hun er som hun skal være. Jeg ved dog, at jeg kan blive nødt til at lave restriktioner, når græsset kommer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Om natten får mine tøser ca. 8 kg. hø/wrap (en blanding) hver. De levner altid, så det må være fordi, de ikke kan æde mere  På folden har de i læskuret adgang til hø/wrap og halm, men det gider de ikke rigtig spise pga. alt det græs, de har 
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grovfoder |
|
|
jamen mine kan også spise godt, desværre nogle gange. på stald får den drægtige hoppe 6-8 kg hø til natten og der er nok 1 kg tilbage om morgenen, hingsten får 3-4 kg og plagen fra i år får 2-3 kg og der er også ofte noget tilbage hos dem begge. På fold har de fået en minibig wrap for ca 2 uger siden nu og der er der vel spist ca 200 kg af nu, vil mene der er godt 1/3 del tilbage endnu. hmm nu hvor jeg regner på det er det da egentlig ikke så meget de får spist, de må jo så bare være rigtig godt nøjsomme. mvh Mie
Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forhåbentlig ankomst i marts  Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her bliver der.. |
|
|
spist en minibig på 6 dage.. Det er tre store heste der deles om den.. Så det giver 15-17 kilo pr. hest i døgnet.. De har hø ad lib, både på fold og stald..
Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap forbrug |
|
|
Her går hestene i løsdrift, og 4 heste og 2 ponyer spiser en stor Balle wrap på ca 350 kg, på 3-4 dage, alt efter vejr. Jeg tjekker om de har wrap, 4 gange i døgnet, og har de ikke, får de. Det er ca 15 - 20kg pr hest i døgnet, men ponyerne æder ikke så meget, og plagen heller ikke. De spiser mere når der ligger sne, og det er meget koldt. Derudover har vi fået noget lækkert halm iår, som strøelse, men den æder de også en del af, selvom der stadig er wrap.
Tanja Andersen Løsdrift plads, mellem Dianalund og Ruds Vedby Se mere på min profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Her får de store ca 10-12 kg hver til natten, de går ude fra 8 til 21-22:30. hvor vores kat 3 kun får 5-6 kg wrap, og vores kat 1 får ca 8 kg. Til middag får den ene fold 1 skive hø på ca 8 kg ud, på den fold går der en stor 2 års, og en lille tyk kat 3 pony. og på den anden går der 3 store dvér samt en araberblanding, og de får 3 skiver hø af ca 8 kg stykket. er fra en bigballe. Og der er altid lidt tilbage om aftenen. i stalden er alt wrappen spist hver morgen, men har forsøgt at give dem mere, men så spreder de det ud i boksen det de ikke spiser, og vil jeg ikke have da de står på spåner nogen af dem, så der har vi prøvet os frem med hvor meget de skal have før de spiser op, men stadig har fået nok til at de ikke kan spise mere. Men 3 af hestene får så også frokost, bla de 2 der bliver brugt, og så araber blandingen da den bliver brugt som selskab til dem der skal rides, så den ene ikke står alene i stalden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hø wrap |
|
|
min ridehest får ca 10 kg wrap i boks og 1 kg lucerne, normalt er der også wrap på fold i vintertid tror det er en 250 kg som de er 3 om og spise på en uge, syntes dog hun bliver lidt for tung af warp på fold så jeg ville heller ha alm hø. En grundregl for rideheste og wrap er 10 kg om dagen pga det ligger tungt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Spændende at læse om jeres heste, bliv endelig ved  tina: Hvor kan jeg læse om den grundregel, den har jeg aldrig nogensinde stødt på nogen steder, men hvis den er så anerkendt kan du vel rimelig hurtigt bakke den op med div link fra faglige personer? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3-4 kg hø |
|
|
cirka 12 kg wrap, 1 kg lucerne samt græs og halm med udlæg om dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
Salvana samt pavos foderkonsulenter. Er det godt nok til dig  Salvanan var ude og og reklamerer for deres nye vitamin mineral balnding, og der blev der fortalt at en ridehest ikke bør ha mere end ti kg wrap da det ligger tungt i maven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
De må da have den anbefaling på skrift et sted på nettet, så jeg kan læse det så? Men nej, jeg vil ikke tage sådanne ord for gode varer, sådan noget skal komme fra videnskabelige undersøgelser, der er lavet på korrekt vis og understøttes af forskere... Hvis nu den generelle anbefaling var lige sådan fra alle foder producenter, kunne jeg tage det op til overvejelse, men stadig være skeptisk, for så længe mine rideheste har fungeret uden problemer under ridning trods ad libitum wrap, som gerne lå på 20-30 kg om dagen i vinterperioden, så kan jeg ikke se hvad jeg skulle bruge det til...  Wrap laves jo på tusindvis af måder, og noget læner sig meget op ad hø i næring og tørstofs procenter, mens andet er mere over i ko wrap.. Man skal have det hele med i anbefalingerne og se på den enkelte hest og vil man være helt sikker, skal der analyse på ens grovfoder og blodprøver på hesten, hvis man ikke med det blotte øje kan vurdere om ens hest trives  Kan du følge mig? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
Jeg kan sagtens følge dig, og er enig med at kig på din hest og se om den trives er et super udgangspunkt for sundhed, der er 1000 forskellige meninger til hvordan tingene kan være også blandt de kloge hoveder Jeg får hver år sammen med vac taget en blodprøve af mine heste for og se om alt er ok, det har jeg det bedst med. Jeg vælger nu og flytte min hest af den grund, jeg står i en super skøn stald men søde mennesker , men desværre har ejer den opfattelse af at en hest max skal ha 10 wrap og når han mener 10 kg så er det måske 5 -6 kg han gir. sådan er det også med fodret de skal ha 2,5 de får 1,8 max. køber selv ekstra wrap til fold, lucerne og foder til boks men det resulterer bare han trækker fra i sit eget og sådan er det med alt. Det gir mig sgu søvnløse nætter for den står på spåner, så der skal bare være stråfoder nok. Men møje ærgeligt er det, men han er ikke til og snakke med alle er flygtet fra stedet gennen de sidste to år. Og i hans verden er det dem der er dumme..... men jeg forstår nu hvorfor der er 10 tomme bokse og kun 5 opstalder,til trods for der er ventelister alle andre steder i området. Men ærgeligt det er det....Kommer ikke indlæget ved men skulle lige ha luft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hvis de får ad lib og vi stiller en rundballe på 350 kg ind, varer den maks 5 dage, og det er en kat 1 og en kat 2 pony, og de bliver rumle fede, så de får ikke ad lib mere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger |
|
|
1 stor rundballe wrap på maks 3 dage til 10 heste. Gætter på der er mellem 350-400 kg pr balle. (dvs de fleste holder lige ponymål, og største delen er araber eller araberbla). Jeg fodre med wrappen 2 gange i døgnet, og der ligger næsten altid noget tilbage. Der ud over har de altid 2 holdere med halm, og de går alle i løsdrift, hvor der også strøes med halm. Når vejret er mildere skære jeg lidt ned på wrappen, så 1 balle holder mellem 5-6 dage, da de ellers bliver for fede. De får alle tildelt vitamin/mineral, og kun 1 behøver lidt tilskudsfoder for at holde huld. Mvh Sarah
Træning og undervisning: Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser Palomino hoppe mf sælges Bedækning v araberpony tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tina: Kan kun forstå dig, og godt du har taget beslutningen, for så kan du forhåbentlig snart få ro på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har haft 4 DV´ere. De har spist forskellig mængde wrap afhængig af huld og brug. Men det har svinget imellem 8-15 kg. wrap. Jeg kan forestille mig, at jer der giver mange kg. wrap eller ad lib. har hestene hjemme? For er er da ikke mange opstaldningssteder, der har mulighed for at uddele wrap i disse mængder... Jeg har altid måtte supplere selv. Stederne jeg har haft hest, har givet imellem 3-10 kg. Min næste hest har jeg heldigvis fået mit eget sted til, og kan derfor give den mængde vi synes. Umiddelbart vil jeg dog stadig mene, at det skal tilpasses den enkelte hest.. Dog finder heste hurtigt ud af, at de ikke behøver at forsluge sig, når wrappen/høet er til fri afbenyttelse. Nogle heste skal dog have det portionsanrettet stadig i mine øjne.
**** savnet er de 4 smukkeste stjerner på himlen **** Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korrekt at.. |
|
|
jeg har hestene hjemme  De får hø med ud om morgenen på fold.. Så er der hø til dem når de kommer ind mellem 15-17.00 og så får de nat hø ved 21-22.00 stykker.. Går meget op i at der altid skal være en smule tilbage..
Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her bruger vi.... |
|
|
Her på matriklen bruger vi pt. 3 minibig wrap om måneden. Det er til to drægtige araber, 1 4-års araber vallak og en 9 måneders araberhingsteplag. Ballerne vejer mellem 300 og 350 kg, så et gennemsnit svraer til at der bliver spist 65 kg om dagen. De to damer spiser rigtig meget og er nok oppe og spise omkring 20 kg hver. Den 4 års spiser omkring 15 vil jeg tro og betterøv spiser omkring 10 om dagen. De har fri adgang til det hele døgnet rundt, både på fold og i boks. Jeg har lige købt et SMHN slowfeeding net til folden, når de har vænnet sig til nettet der og vores nye bokse er blevet bygget, så får de også nettene indenfor og så er jeg spændt på hvor meget forbruget kan sættes ned. Det er fuldstændig overdrevet at en araberhoppe på 145 i stang spiser 20 kg om dagen, for det første får hun slet ikke udnyttet det ordentligt, hun kan ikke optage så meget, så halvdelen ryger ud igen i den anden ende, for det andet er det alt for dyrt at proppe så meget i hovederne på dem, når det ALLIGEVEL ryger ud igen. SMHN sørger netop for at de spiser tilstrækkeligt langsomt, så de trods mindre indtaget mængde bliver lige så tilfredse som hvis de kunne tage større mundfulde fra en bunke fra jorden. Det skulle eftersigende også give mindre stressede heste, men det er nok mere ment til dem som får et par kg på folden og hurtigt er igennem det, for så at stå 3-4 timer uden foder, for mine er ikke stresset, de kan sagtens stå en time og sove på folden, løbe rundt og lege osv, de står ikke med næsen i høet hele tiden, men de ved jo også at de aldrig går tør. Så er virkelig spændt på at få taget nettene i brug. Mvh Anette
Estacia er drægtig med Duval - termin 5. april 2013 Estampa er drægtig med Ecaho - termin 5. maj 2013
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget grovfoder.... |
|
|
Vores spiser meget grovfoder, både den drægtige hoppe og den ikke-drægtige.
Den drægtige hoppe spiser gerne ca. 20kg på stald om natten (ca. 9-10 timer) og ca. 10-15 kg på fold i løbet af dagen. Den "unge" (på 5½år), ikke-drægtige, spiser 10-15kg (varierer) på stald og ca. 10-15 kg på fold.
De får begge minimalt med krybbefoder - 900gram Hors Balance sammen med meget olieholdigt lucerne (500 gram pr. hest om dagen) fordelt på to måltider. Derudover roepiller til natmad. Begge hopper er i fint huld, den unge lidt for godt, men de går rigtig mange timer ude og selvom de har dækkken på, så foretrækker jeg, at de kan holde varmen. Så hellere lidt for meget på sidebenene end for lidt.
Deres grovfoder er wrap med foderanalyse - den tørre og "grove" af slagsen. Særdeles god!!
Mvh. Juliette Bedækning tilbydes i 2012 ved palominohingsten Shulay Gold Fever; EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 baller.... |
|
|
Hov jeg skrev da forkert, vi bruger ikke kun 3 minibig om måneden, vi bruger 6! så altså omkring 2000 kg om måneden - det lyder helt vildt, til blot 4 heste  Mvh Anette
Estacia er drægtig med Duval - termin 5. april 2013 Estampa er drægtig med Ecaho - termin 5. maj 2013
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor er |
|
|
I heldige at I kan fodre ad libitum-det er virkelig min drøm, bare at kunne give alt det stråfoder, de kan æde-men så er vi desværre nødt til, at lave større døre her, hvis vi skal kunne presse dem igennem. Her får de afvejet hø. min oldehoppe 162cm høj får 7,5 kg hø + 2kg frøgræs + lidt halm i boks. Derudover 100gr roepiller, 100gr lucerne og vitaminer fordelt på 4 måltider fra kl 16-06. ponyen 137 cm får 4 kg hø + 1 kg frøgræs+ lidt halm( hø i net). Derudover 50gr roepiller, 50gr lucerne og vitaminer, også fordelt på 4 måltider. På fold får de 6 kg frøgræs og der er stadig sparsom græs på marken. Til trods for denne sparsomme mængde mad, er de begge "erotisk" buttede, og jeg får grå hår i forsøg på, at slanke dem uden at de sulter.-og de kalder det " EASY keeper" -jeg ville sådan øøønske at jeg bare kunne hælde mad i dem. Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grovfoder |
|
|
Min tykke frieser og store "tynde" travvallak, har stået i løsdrift sammen siden okt/nov. Om dagen er de på fold med staldens boksheste og har fri adgang til halm og lidt græs. I starten åd de 25 kg hø, 5 kg wrap og små 10 kg. frøgræs, i løbet af en nat og levnede kun ganske lidt. Efterhånden har de fundet ud af, at maden ikke slipper op og har derfor skruet lidt ned for indtaget. Lige pt. bliver der spist 5-7 kg wrap, 15 kg hø og ca. 5 kg god frøgræs i løbet af natten, og levner en lille smule. Jeg har også bestilt hønet på slowfeeding.com og glæder mig meget til det kommer! Så håber jeg det bliver lidt nemmere at give fri adgang. Måske taber den tykke sig endda 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123........ |
|
|
Min 4 års på 168 og min 5 års på 174 deler dagligt ca 40 kg meget tørt wrap (2. slet, slået sidst juli, ikke analyse desværre) Jeg udfodrer en gang dagligt, 20 kg løst på fold og 20 kg i net i paddocks/boks, nettene er for at undgå svineri med wrappen. Der er altid wrap tilbage næste dag, jeg kommer. Dejligt nemt for mig, og hestene er glade. Udover wrap for de hhv 1,0 kg (4 års) og 1,2 kg (5 års) Salvana Favorit S pilleteret foder samt en håndfuld Dengie Alfa-A Mollasses-Free lucerne. De er begge super slanke, er begge i rimelig hård træning, da de skal gå championater næste år og har rigeligt med energi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum |
|
|
Følle mand på 7 måneder fortære ca 15 kg wrap og hø. ( mest hø)
dont go faster than your angel can fly.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mængder |
|
|
Mine to får ca 12 kg. stråfoder i boksen i finmasket hønet. Det er en blanding af hø og frøgræs. Derud over får de ad libitum frøgræs på folden. Begge har ca. 1-2 kg tilbage om morgenen, så vil skyde på at der for den gamles vedkommende ryger ialt 20-25 kg. stråfoder ned og dagen og den unge nok mindre omkring 15-20 kg. på et døgn. På folden står de stort set det meste af dagen med mulen begravet i frøgræsset (som heldigvis er af super kvalitet)
Vh Maria Med smuksakken Harmonie og dejlige Max
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Mine har også fri wrap/hø. i løsdriften. Da det var kold med frost om natten, spiste de ca. 30kg hver i døgnet. Nu det er blevet lidt mildere bliver der kun spist 15-20kg per hest.
Caroline Hvis du ønsker at dine drømme går i opfyldelse, må du ikke sove for længe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her hos mig. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
01-01-2013 09:09 |
|
1 på 6 md, en 4 års en 6 års og en på 15. De får til deling en wrap balle på ca 300 kg, bruges på ca 5 dage. De står på halm som de også spiser af. De får horselux fiberpiller, roepiller, lucerne og horselux tilskudsfoder. Normalt har jeg en wrap balle til fri afbenyttelse på folden, men med alt det reng der kommer, køres det ud på folden hver dag. Ja jeg har jo selv marker til at lave wrappen på, så det gør det rimeligt billigt for mig at fodre med så meget wrap. Jeg har ingen problemer med at de bliver for tykke af friwrap. De regulere det selv og æder ikke af ballen hele tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min DV hoppe |
|
|
spiser ca 25 kg. tørt wrap i døgnet + det halm hun lyster (hun står på halm).
Wrap udfodres med 5 kg af 4 gange + hun får hængt en høpose op i boksen og de får halm en gang dagligt + det jeg selv giver ved udmugning.
Hun står i boksro med en seneskade og er en varm dame. Så hun får al det wrap hun kan gnave sig igennem og lidt krybbefoder (uden korn og lavt stivelses indhold) 4 gange dagligt.
Hun skal snart i genoptræning, hvor hun stadig vil få 20-25 kg wrap og så bliver den energimængde hun har behov for reguleret med olie og lucerne oveni krybbefodret.
Jeg har lært at mit ridedyr funger bedst med masser af wrap og så mindre krybbefoder. Så sådan bliver hun fodret (også når hun ikke er i boksro)
SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES Sommer Egon von Neindoff 17,5 sæde og bom 32,5 Bommen kan justeres Sadelen er yderst velholdt!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min store |
|
|
Han får 16-17 kg. om dagen (172 hollandsk varmblod) Har indtil videre givet ham det i net, men er lidt bange for at han er for grådig - får spændinger i nakke og hals af at rykke sådan i det, så nu har jeg i et par dage prøvet at give ham det løst i boksen. Jeg håber at det kan hjælpe lidt til med at han finder ud af at wrappen ikke slipper op, tror I godt hestene kan blive stressede af hønettet fremfor løst i boksen? Jeg har ham i øvrigt opstaldet - på verdens bedste sted!! - og har 12 kg. wrap med i prisen og betaler så selv for det resterende han spiser - gør det med glæde, fordi jeg så kan spare på krybbefoderet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| wrap... |
|
|
Ville ønske jeg kunne give ad. lib. wrap, men gjorde jeg det, ville min vallak (ox araber på ca 150 i stang) hurtigt kunne trille. Han bliver fodret primært med grovfoder, får derudover kun vitamin/mineral-blanding + en lille håndfuld lucerne og lidt roepiller og gulerødder. Han går på fold med lidt græs, hvor de også får halm til at gumle på. Når de kommer ind fra fold om eftermiddagen, får han eftermiddagsfoder (vit/min+lucerne) + et småt-masket hønet med ca 4kg wrap (meget tør wrap)og så får de aften-roepiller + wrap igen til natten, hvor han igen får ca 4kg. Han står på tørv, så der er timer, hvor han formentlig ikke har noget at spise, men det er ikke mange timer af gangen og vi har aldrig haft problemer med kolik, mavesår, stress etc i stalden (den bedste stald jeg har stået i). Men selvfølgelig ville jeg ønske jeg kunne give så han havde grovfoder 24/7, men da han er meget nøjsom, så tør jeg simpelthen ikke risikere overvægt og evt forfangenhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|